به چه کسی کارگردان گفته ممی شود؟
نوشته شده توسط : matin

کارگردانی به هنری گفته می شود  که شخصی کاردان فیلم‌نامه را به یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی بدل نماید. به همین خاطر است که همواره، یک اثر تصویری متحرک را به نام کارگردان آن می‌شناسند در واقع کارگزذان شخصی است که که بیشترین مسئولیت را در برابر  تصویر و صدای فیلم دارد و معمولا ایده و بن مایه فیلم و شکل نهایی اثر از اوست و مهم‌ترین کاری که یک کارگردان در جریان ساخت یک اثر تصویر متحرک انجام می‌دهد،حفظ جریان درام و بن مایه فیلم نامه در اثر که این امر در مراحل سه‌گانهٔ پیش تولید، تولید و پس‌تولید (تدوین) باید حفظ بشه. برنامه ریزی ساخت فیلم ، نظارت بر ساخت آن ، ارائه دستورالعمل به بازیگران و کلیه دست اندرکاران فنی تولید و ارائه تصویری هنری و فنی به عهده اوست .

او پس از مطالعه فیلم‌نامه آنرا خرد کرده و به قطعات کوچکی به نام سکانس، صحنه و پلان تبدیل می‌کند و متنی را تهیه می‌کند با عنوان دکوپاژ. این متن دستور العملی است برای همه عوامل سازنده فیلم که در آن تمامی جزئیات پلان از قبیل زاویه دوربین، اندازه‌نما، حرکت و گفتار بازیگر، نور، زمان، مکان و … نوشته شده است.همه این وظایف و مسئولیت را کارگردان تنها به عهده نمی گیرد ،بلکه با کمک عوامل خود که شامل دستیاران ، فیلم بردار ، منشی صحنه و … انجام می دهد.

اما در نهایت اوست،که نه تنها گروه خود بلکه کل فرایند فیلم سازی را هدایت و نظارت می کند و با اصول قاب‌بندی،ریتم، تداوم حرکت، صدا و تصویرکه کارگردان برای دکوپاژ به کار می‌گیرد به شکل نهایی اثر (فیلم)می رسد. این قواعد هنری بر خلاف اصول علوم طبیعی چندان ثابت و غیرقابل تغییر نیستند بلکه حاصل تجربیات خود کارگردان و کارگردانان پیشین بوده و بر اساس نوع نگرش و سبک هنری فیلم‌ساز، متغیر می‌باشند که همین امر است به کارگردان فرصت بروز خلاقیت را می دهد

 





:: برچسب‌ها: کارگردان کیست , کارگردانی , هنرمندان , هنرهفتم ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهريور 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: